Noten en Hart- en Vaatziekten

Er komt steeds meer bewijs beschikbaar dat het volgen van het zogenaamde Mediterrane dieet uiteindelijk kan leiden tot een langer en gezonder leven. Juist omdat er zoveel onderzoek gedaan wordt komen er steeds meer puzzelstukjes bij: weinig rood vlees, een wijntje op zijn tijd kan zeker geen kwaad, weinig zuivelproducten. Maar het eten van veel groente, fruit, vis en olijfolie is dan weer gezond.

Het laatste puzzelstukje blijkt het consumeren van noten te zijn. Zoals al in veel columns op deze site is gemeld zitten noten, zaden en pitten vaak boordevol de zo noodzakelijke meervoudig onverzadigde vetzuren, vitamines en mineralen.
Recent onderzoek heeft aangetoond dat vijf keer per week een handje noten, zaden of pitten al tot positieve effecten kan leiden[1]. Een hogere consumptie van noten werd geassocieerd met lagere ontstekingswaarden. Als je vervolgens ook nog eens drie maal per week rood vlees, bewerkt vlees of vleeswaren, eieren of bewerkte graanproducten vervangt door noten, zaden of pitten, dan verminderen de waarden van het C-reactive protein (ofwel CRP) aanzienlijk. CRP lijkt in verband te staan met hartproblemen. CRP lijkt in staat te zijn het risico op hart- en vaatziekten te voorspellen en is daarin nét zo goed als de cholesterolwaarden.

Hoe meer noten, zaden of pitten je in je Mediterrane dieet weet op te nemen, hoe minder kans je hebt op het krijgen van hart- en vaatziekten.

[1] Yu et al: Associations between nut consumption and inflammatory biomarkers in American Journal of Clinical Nutrition – 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten