HAK drijft groei door innovaties in bonensegment

Het ziet ernaar uit dat Nederlanders steeds meer gewend raken aan het eten van bonen. Het gezondheidsbewustzijn van Nederlanders en de trend om meer plantaardige eiwitten te eten, is terug te zien aan de omzetcijfers van de peulvruchtenindustrie: de categorie is sinds 2014 met maar liefst 25% gestegen. Dat is goed voor een totale omzet van meer dan €65 miljoen in 2017. Het marktaandeel van HAK steeg naar 38%: een omzet van €25 miljoen. Mede door de innovaties op het gebied van verpakkingen en modernisering van het aanbod in bonen zag HAK haar omzet in de peulvruchtencategorie dit jaar stijgen met ruim 10%.
"We zien een verandering in het eetgedrag van de consument. HAK drijft de groei van peulvruchten, als marktleider, met bruine bonen, witte bonen (in tomatensaus) en kapucijners", aldus Nicole Freid, HAK's directeur marketing en innovatie. In het 'moderne' bonen segment (kidneybonen, kikkererwten, linzen, etc.) ziet HAK eveneens een enorm groeipotentieel. "Meer dan een kwart van dit segment is reeds in handen van HAK (26%). Door te blijven innoveren voorzien wij dat de groei van peulvruchten nog lang niet ten einde is".

Voor het vierde opeenvolgende jaar blijven de bruine bonen van HAK de favoriete peulvrucht van Nederlanders. De bonen in stazak maken de grootste groei door: introducties van de nieuwe varianten zorgden voor een verdubbeling van de omzet ten opzichte van 2016. De innovatieve stazak-verpakking zorgt voor een flinke aanwas van nieuwe consumenten in de categorie: maar liefst 35% van de kopers kocht voorheen geen bonen. Het stazak assortiment bestaat inmiddels uit veertien varianten en trekt vooral de jonge, moderne eter aan die op zoek is naar gezondere opties en vaker een dag in de week vlees laat staan.
In navolging van de reeds succesvolle campagne 'Bonen erbij', start op 16 april 2018 het offensief 'Geen week voorbij zonder bonen erbij' teneinde de consument aan te sporen minstens een keer per week een maaltijd te bereiden met bonen. Topkok Herman den Blijker en een selectie van een aantal invloedrijke foodbloggers zullen gedurende het jaar laten zien hoe makkelijk en hoe lekker het is om wekelijks voor een maaltijd met vezel- en eiwitrijke bonen te kiezen.

Freid: "Ondanks dat de bonenconsumptie de afgelopen jaren behoorlijk gestegen is, zit de boon nog steeds niet in de routine van de consument. Minder dan 20% van de consumenten eet wekelijks bonen terwijl het Voedingscentrum aanbeveelt om dat wél te doen. Met deze campagne schalen we onze missie om mensen te helpen meer bonen te eten op naar een wekelijkse: we gaan consumenten elke week verleiden en inspireren met lekkere bonenrecepten en (nieuwe) producten, zodat bonen steeds meer onderdeel uit gaan maken van het wekelijkse menu van de Nederlander. Ook zullen we in onze communicatie de voordelen van bonen meer naar voren brengen: krachtbommetjes vol vezels, vitamines én plantaardige eiwitten. Lekker tijdens een dagje zonder vlees."

Bron.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten